Graag introduceren wij aan de leden van de Vereniging Zeilvracht de deelnemers van het Beurtveer en de Strontrace 2024. Sommige schepen behoeven nauwelijks meer een introductie, maar we zijn ook heel blij met een best aantal nieuwe deelnemers.
Deze tekst is gemaakt op 16 oktober 2024 – we verwachten nog wat inschrijvingen, die worden toegevoegd. Deelnemers Beurtveer 2024
De eerste Beurtveervaarder is de klipper Avontuur van Wamme van der Kuip uit Harlingen.
De statistieken van scheepsnamen heb ik niet paraat, maar ‘Avontuur’ is niet uniek. Daarom wordt deze Avontuur aangeduid met Avontuur 2M – met twee masten. Is er ook een deelnemende Avontuur met 1 mast (of 3)? Daar komen we vanzelf achter.
Avontuur is in elk geval wel een toepasselijke naam voor de Strontrace en het Beurtveer: het wordt wel het laatste èchte zeil avontuur op de Nederlandse binnenwateren genoemd!
En – om gelijk een huishoudelijke mededeling in de strijd te gooien – de regelementen voor 2024 staan op de site dus de voorbereidingen voor het avontuur kunnen van start.
De tweede beurtveerder is de Bontekoe, de klipper uit Enkhuizen met Niels Lassing als schipper. Niels en Renee van Hasselt – die ook jarenlang betrokken is geweest bij de organisatie van de Strontrace en het Beurtveer – hebben de afgelopen jaren ‘traditioneel’ gevaren, dus zonder gebruik van moderne navigatie middelen.
In het Beurtveer wint het schip met de minste zeiltijd – daar over later meer – en is er een aparte prijs voor het snelste schip dat traditioneel navigeert. En daar scoort de Bontekoe niet onverdienstelijk.
Een andere klus die tijdens het Beurtveer moet worden opgepakt is het journaal schrijven. Ieder schip moet na de finish een journaal inleveren bij de wedstrijdleiding, om verantwoording af te leggen over de afgelegde route, tijden en andere gebeurtenissen. Ook voor het beste journaal is een prijs die se Bontekoe al een aantal keer gewonnen heeft!
In de Strontrace navigeert iedereen traditioneel.
De Beurt is laat dit jaar”, “de Stront start een uur eerder door de wintertijd” – allemaal waar maar: het komt nu toch echt dichterbij!
Een van de eerste inschrijvingen dit jaar was de tjalk Dankbaarheid uit Den Helder met als schipper Jeroen Bruin. Dank voor je snelle inschrijving Jeroen!
Deelname aan het Beurtveer staat open voor alle typen traditionele zeilende vrachtschepen. Er zijn verschillende scheepstypen, met name klippers en tjalken.
Ook het gebruik van de schepen varieert. Sommige schepen zijn charter schepen en varen het hele jaar met gasten – van schoolklassen tot huwelijken. Andere schepen zijn woningen of ‘hobby’. Er wordt gevaren met gasten, met familie, met verenigingen, met enthousiastelingen.
De twaalfde deelnemer aan het Beurtveer is de klipper Deinemeid van Jorrit Jouwsma uit Leeuwarden.
Het Beurtveer gaat van start op maandag 28 oktober, direct na de Strontrace. De Strontrace start dit jaar in verband met de wintertijd een uur eerder, dus om 12:00 uur.
De Deinemeid en de andere schepen zullen zich dan door It Soal richting Amsterdam begeven, waar zij een verplichte rustpauze hebben. De routekeuze in het Beurtveer is wat ingeperkt, alle schepen moeten nu na de start of naar Medemblik, of naar Lemmer. Voor de volgens in Lemmer en/of Medemblik zal dus het dus maandagmiddag een mooi schouwspel worden! We kijken uit naar een spannende strijd waar we blij zijn dat de Deinemeid deel van zal uitmaken.
Een van de niet-charter deelnemers die met de familie vaart is Romke Blaauw met de tjalk Goede Verwachting uit Stavoren. De Goede Verwachting ligt normaal te schitteren in de Stadsgracht in Stavoren – laatst zonder mast, maar dat zal wel goed komen.
De Hendrika van Michiel Cortlever, een klipper uit West Beemster.
In de Beurtveer is er dit jaar een debuut: Daan van der Meer zal met de klipper Jacob van Berlijn uit Amsterdam aan de start verschijnen.
Dit debuut is niet een ècht debuut. In voetbaltermen: het is meer een transfer. Als schipper van IFKS skûtsje Westenwind heeft Daan ook de Strontrace gevaren. Daarnaast hebben ze afgelopen jaar de Mattenschippersrace heeft gewonnen. Een skûtsje bomen en jagen is het team dus niet vreemd!
Daan woont met Merel op ‘de Jacob’ en met team Westenwind zijn zij klaar om aan de start van het Beurtveer te verschijnen. Wij zijn benieuwd hoe deze transfer van skûtsje naar klipper, van Strontrace naar Beurtveer, van de ringvaart aflopen met een schip op je rug naar zonder motor aanleggen en ronddraaien in Medemblik gaat bevallen. (De schrijver dezes weet niets van voetbal dus misschien moet ik daar maar niet meer naar verwijzen)
De zesde inschrijving voor het Beurtveer is de klipper Johanna Engelina met als thuishaven Amsterdam. Schipper Laurens Sinaasappel vaart met dit schip van bijna 40 meter de langste deelnemer – en dat is soms best een gepriegel bij het keren in de verschillende Beurtveer havens.
In het Beurtveer heeft ook de tjalk Luctor, van Combert Burger uit Warten zich weer ingeschreven. In het dagelijks leven werkt Combert op zijn werf aan de mooiste houten scheepjes, tijdens de Strontweek zal de focus liggen op staal, wind, zeilen, navigatie en met mooie zeemanskunsten het schip zo snel mogelijk de Beurtveer-route laten varen.
Vervolgens heeft de klipper Lutgerdina uit Enkhuizen, met schipper Ruth Giessen, zich ingeschreven. De Lutgerdina is van de Stichting Sailwise, die mensen met een beperking samen met vrijwilligers van een ultieme vakantie willen laten genieten. Het Beurtveer en de Stichting Sailwise hebben naast de gezamenlijke interesse in het varen en genieten van het water ook een gezamenlijk jubileum! Zowel het Beurtveer als de Stichting Sailwise bestaan dit jaar 50 jaar!
Als negende inschrijver aan het Beurtveer kunnen we een oude bekende introduceren: Joost Martijn met tjalk Overwinning, uit Amsterdam.
De Overwinning is een snel schip, dat ook al diverse overwinningen (what’s in a name…) op haar naam heeft staan. Alle reglementair gefinishte schepen ontvangen in Workum een penning en de winnaar gaat naar huis met de Zilveren Brijlepel.
Hoe win je nou het Beurtveer? Vanzelfsprekend is het handig als je een beetje doorvaart: je moet tijdig finishen. Na de finish in Workum gaan de rekenmeesters aan de slag om de gezeilde tijd uit te rekenen. Iedereen zonder motor minuten wint per definitie van iedereen met een motor minuut. Dan winnen de schepen de de facultatieve havens hebben aangedaan van de schepen zonder facultatieve havens. En dus zo min mogelijk zeil minuten: slim omgaan met de routekeuze en weersvoorspellingen, zo snel mogelijk door de havens, loper zo snel mogelijk van boord, snel weer het water op.
Dit jaar gaan we – om het inzicht in de tussenstand van het Beurtveer wat te vergroten – proberen wat meer ‘tussenstand’ te geven in de nieuwsbrieven die tijdens de Strontweek worden gestuurd. Voor deze ‘Houdt me op de hoogte’ e-mails kun je je aanmelden via onze site www.zeilvracht.nl
Wisseling van de wacht! De tiende deelnemer aan het Beurtveer is de Waterman! Chris van Aartrijk zal met deze klipper uit Dordt starten.
Afgelopen jaar vierde we de 50ste editie van de strontweek. Ook aan boord van de Waterman was het feest: Arno van Aartrijk voer zijn 30ste Beurtveer als schipper.
De afgelopen 11 jaar heeft Chris ook het Beurtveer gevaren, en dit jaar zal hij ook als schipper de Waterman It Soal uitvaren richting Durgerdam: wisseling van de wacht.
Deelnemer nummer elf in het Beurtveer – de klipper Welvaart uit Enkhuizen van schipper Chris Prins doet mee! Over minder dan twee weken start het Beurtveer en de Strontrace. Op maandagmiddag na vertrek van alle schepen was er een leeg maar vertrouwd beeld van de haven in Workum, waar dan de Wending als wedstrijdschip en de Avontuur als kroegschip achter bleven.
Dat zal dit jaar anders zijn. Dit jaar zal de Zeven Wouden dienst doen als wedstrijdschip – waarvoor we Janine alvast hartelijk danken! Op het wedstrijdschip kan worden ingeschreven, kunnen Zeilvracht gadgets worden gekocht en kunnen de journaals worden ingeleverd. Vanaf de Zeven Wouden is ook de telefoondienst – als bijvoorbeeld de Welvaart een haven invaart, moet vanaf het schip worden gebeld naar de wedstrijd commissie om de juiste tijden door te geven.
En dat kroegschip? Daar over later meer!
Deelnemers Strontrace 2024 (Lichte Klasse)
Je kon de klok er op kon gelijk zetten: eind oktober wordt de Strontrace gevaren, en de Verwisseling wint. De tv-presentator die schipper Bas Krom op de landelijke televisie na de winst van afgelopen jaar naar de plannen voor volgend jaar vroeg, kreeg al niet een hele warme reactie. We hadden toen nog hoop dat dat aan het tijdstip van de uitzending (‘s ochtends heel vroeg) of de locatie (in zijn slaapzak in het ruim van de Verwisseling) lag. Helaas! Bas en zijn team hebben zich voor dit jaar afgemeld, en ook de Sterke Jerke is er dit jaar niet bij.
Kortom, de kaarten zijn opnieuw geschud en wie doen er dan wel mee met de Strontrace?
We beginnen met skûtsje de Vriendschap, schipper Martijn Ras. Met de thuishaven Workum kan dit schip natuurlijk niet ontbreken! De Vriendschap vaart in de lichte klasse. En dat doen ze al jaren. Ik werd in elk geval helemaal enthousiast van de Strontrace verhalen van eerdere jaren die op de website van de Vriendschap (www.zeilenmetvriendschap.nl) staan.
Uit het verslag van 2019: “Na een fotomomentje met alle bemanningen mogen we de zakken kunstmest aan boord leggen. Oef, gelijk al zwaardere zakken dan ik dacht. Ben ik al zenuwachtig? Ik hoor Reid de Jong; “En nu oprotten” zeggen. Het startschot brengt 5 strontschepen in beweging. Snel zeil hijsen. Op de dijk lopen mensen mee die dingen roepen, chaos van elkaar oplopende schepen, de spanning loopt snel op. Afvallen lukt niet op tijd met een kleine aanvaring met oploper Geertje Rosa tot gevolg. We zeilen zij aan zij naast de Nooit Volmaakt bij de laatste groene ton bij de uitgang van t ‘Soal en kiezen daarna ieder een eigen koers. De relatieve rust keert terug aan boord op het ruime IJsselmeer. Voorbij het vrouwenzand zakt de wind in. De grote skûtsjes Verwisseling en Sterke Jerke verdwijnen uit het zicht.”
In de Strontrace (lichte klasse) hebben we vervolgens een bijzondere nieuwe deelnemer! Jelte Hoen heeft zich ingeschreven met skûtsje de Zorg&Vlijt uit Heeg, voorheen bekend uit de IFKS.
‘Nieuw’ is eigenlijk clickbait, de Strontweek is verre van nieuw voor Jelte. Als kleine jongen zwaaide hij zijn vader, Evert-Jan Hoen, uit vanaf de dijk.
Later deed Jelte zelf mee met het Beurtveer, de Strontrace en de Visserij – een echte allrounder. De Strontrace varen was al lang een doel, en nu heeft hij een schip en team rond!
Jelte mag starten als schipper omdat hij eerder als co-schipper heeft gevaren. Zowel de co-schipper als de schipper moeten de papieren hebben om het schip te varen, en als je als co-schipper hebt gevaren mag je je daarna als schipper inschrijven.
Een derde inschrijving in de lichte stront! Remy de Boer zal met zijn skûtsje De Eenvoud uit Harlingen aan de start verschijnen.
Ook Remy is een ‘all round’ lid van de vereniging Zeilvracht: de afgelopen jaren voor hij het Beurtveer en de zware stront met zijn Pallieter. Klaas Jan Koopmans voer met de Eenvoud de lichte stront – en deed dat succesvol! Remy en zijn team voeren de afgelopen jaren met veel succes de Mattenschippersrace: Elke laatste zaterdag van april wordt in de Kop van Overijssel de Mattenschippersrace gehouden. Klassieke platbodems melden zich dan in Blokzijl aan de start voor een ‘kleintje Strontrace‘, zoals de Mattenschippersrace ook wel wordt genoemd. Zeilen, bomen en jagen zijn de enige toegestane vormen van voortbewegen. Dat stelt zware eisen aan het vakmanschap van schippers én bemanning: wie de uitdaging aandurft kan zich inschrijven voor de race van 2025!
Komend jaar is de Mattenschippersrace op zaterdag 26 april 2025. De Matten is een goede voorbereiding op en kennismaking met de Strontrace! Deelnemers Strontrace 2024 (Zware Klasse)
In de zware klasse van de Strontrace zal Willem Weijts met zijn klipperaak Avontuur uit Houten wederom aan de start verschijnen. De verjonging van de vloot kwam al eerder aan de orde. Voor Willem en de Avontuur wordt het welliswaar al de derde Strontrace, Willem rekenen we voorlopig nog wel als jonge schipper. Ook aan boord van de Avontuur is het wisseling van de wacht geweest: de vader van Willem heeft ook vele Strontraces gevaren.
De schipper van het tweede schip in de zware klasse is sinds afgelopen week een BVDV-er… dan kunnen we het natuurlijk alleen hebben over de tjalk Verandering uit Akkrum met schipper Jacqueline Nugteren.
Jacqui is een BVDV (bekende vrouw die vaart) en daarom heeft zij recent haar opwachting gemaakt in het televisieprogramma Vrouwen die varen.
De derde zware Strontracer dit jaar is de kraak Vooruitgang van Johan Wijker, uit Delfshaven in de zware stront. Ook de Vooruitgang doet al jaren mee en waar de Vriendschap een soort thuiswedstrijd vaart, legt de Vooruitgang een driedubbele afstand af om vanaf Delfshaven naar Workum te varen, daar op maandagochtend It Soal uit te varen, een ommetje te doen naar Warmond, dan weer naar Workum, een feestje te vieren op donderdagavond, en daarna weer terug naar Delfshaven. En dat met hun huis! Ik meen ergens opgepikt te hebben dat de kat wel van boord gaat tijdens de Strontrace….
Ook in de zware Strontrace hebben we een hele leuke nieuwe deelnemer: Schipper Rogier Fernhout zal met zijn tjalk Triton uit Nijmegen aan de start verschijnen.
Rogier woont sinds 2019 op zijn tjalk en heeft zich sindsdien als doel gesteld met de Strontrace mee te doen, en dat gaat dit jaar gebeuren, nadat hij in april al de Mattenschippersrace heeft gevaren.
Rogier is secretaris van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB). De LVBHB is opgericht in 1974 en zet zich in om oude bedrijfsvaartuigen te bewaren. Het is de grootste behoudsorganisatie voor varend erfgoed in Nederland. Nederland bezit de grootste collectie varend erfgoed ter wereld!
Het gaat om schepen, die meer dan 50 jaar geleden Hollands Glorie op de Nederlandse, Duitse en Belgische rivieren en kanalen hebben hoog gehouden. Dat zijn niet alleen vrachtschepen, maar ook vissersschepen, veerponten, parlevinkers, werkbootjes – er is zelfs een lid met een oude brugponton. Kortom: schepen van allerlei soort, zeilend, gesleept of met een motor, die de economie van Nederland draaiende hielden. Vrijwel alle schepen zijn in handen van particulieren, die hun schip vaak letterlijk van de sloop hebben gered. De schepen worden zonder subsidie, met veel liefde en kennis in de vaart gehouden.
Onder de definitie van “varend erfgoed” vallen alle schepen ouder dan 50 jaar (enkele uitzonderingen daargelaten) die in Nederland gebouwd zijn of beeldbepalend zijn geweest op de Nederlandse wateren. Naar schatting zijn er in Nederland ongeveer 6000 schepen die aan deze definitie voldoen. De LVBHB behartigt dus de belangen van ongeveer een kwart van het varend erfgoed.
Als Vereniging Zeilvracht dragen we de LVBHB een warm hart toe – en vinden we het heel leuk regelmatig in de Bokkepoot terug te lezen hoe diverse deelnemers de strontweek hebben beleefd.
De vijfde deelnemer in de zware klasse van de Strontrace is de klipper Willem Jacob, van schipper Tsjerk Hesling Hoekstra uit Groningen.
De Willem Jacob, in het ‘dagelijks leven’ ook wel bekend als eilandhopper, zal op maandag 28 oktober It Soal uit hoppen richting Warmond, waar Park Groot Leerrust de keermeester klaar staat ze te ontvangen met de nodige versnaperingen. Nadat de mest is uitgeladen en de tulpenbollen zijn ingeladen, zal na een uur rusttijd de terugweg aanvangen.
In de Strontrace is het zo dat wie het eerst zijn landvast in Workum heeft vastgelegd, heeft gewonnen. Deelnemers Strontrace 2024 (Vrije klasse)
De eerste strontracer in de vrije klasse is skûtsje de Nynke uit Akkrum, gevaren door Richard Willart. Richard is mede-eigenaar van watersport bedrijf Prego. Prego en de Strontweek zijn al lang met elkaar verbonden: naast vele deelnames uit de ‘Prego-stal’ kon er ook altijd een versnapering of mooie verhalen gehaald of gebracht worden op de Avontuur, het kroegschip in de haven van Workum.
De Nynke vaart mee in de Vrije Klasse. Dat betekent dat het aantal bemanningsleden niet gelimiteerd is, en er dus meer Prego-ers mee kunnen doen! In de zware en lichte klasse is er een formule op basis waarvan het aantal bemanningsleden beperkt is, in de lichte klasse komt het meestal neer op 4 à 5 bemanningsleden, in de zware klasse zijn dat er wat meer. Bij het bepalen van het aantal bemanningsleden is vooral het gewicht van het schip van belang. De Nynke dus in de Vrije Klasse, wij gaan ze volgen.
De tweede deelnemer in de vrije klasse van de Strontrace is de Nicolaas Mulerius. Deze klipper is van de Groningse Studenten Zeilvereniging Mayday, en waar de afgelopen jaren het bebaarde gezicht van Jan Vriesinga de vertrouwde schipper was, heeft hij het roer overgegeven aan Gerco Venema.
De laatste jaren had de Nico mooie verassingen voor ons in petto. Zo hebben de studenten het “Beurtstront” gevaren, door in de wachttijd bij Amsterdam ‘even’ via Warmond te gaan, en hebben in 2023 extra facultatieve havens aangedaan. De conclusie was dat Makkum ivm de aanloop minder geschikt was, maar het kaartje vanaf de Wadden experience op de Afsluitdijk dat aan de vuurtoren in Workum was verstuurd was positiever gestemd!
Ook dit jaar bleek er een mooie verrassing te zijn, want waar de Nico zich in eerst instantie had ingeschreven voor het Beurtveer, volgde er ook mooi transfer nieuws: op een zondag kregen wij wat foto’s en filmpjes doorgestuurd waaruit viel af te leiden dat deze studenten snode plannen hadden, en druk aan het oefenen waren met het bomen en jagen. Dat zal tot vredenheid hebben geleid, want zij maken nu de transfer naar de vrije klasse van de Strontrace.
Afsluiting
Enerzijds zijn er dit jaar tal van nieuwe inschrijvingen die veelbelovend voor de toekomst zijn, anderzijds is met voorlopig 10 deelnemers aan het Beurtveer dit een jaar met weinig inschrijvingen. Sowieso heeft het werven van deelnemers onze aandacht.
Mocht je het varen van de Strontrace of het Beurtveer op je bucket list hebben, maar er niet aan toe komen om daadwerkelijk mee te doen, mocht je iemand kennen waarvan je vindt dat die met zijn schip moet meedoen of heb je andere goede ideeën hoe we deelnemers kunnen werven? We horen graag van jullie via pr@zeilvracht.nl
Rest ons ons te richten tot alle deelnemers: heel veel succes en plezier gewenst!