Beurtveerrace en route

 

In oktober vaart er, net als in vroeger tijden, een beurtveer tussen Workum en Amsterdam. Hoewel het vroeger een vorm van openbaar vervoer was, wordt deze beurtveer in wedstrijdverband gevaren. Het gaat erom zo snel mogelijk vanuit Friesland post en passagiers over te brengen naar de hoofdstad en weer terug, zonder de motor te gebruiken. Onderweg worden oude Zuiderzeehavens aan gedaan zoals Medenblik, Lemmer, Urk en Volendam.

Routes en havens

Er zijn vier routes waaruit de beurtveerschippers voor de start moeten kiezen. De volgorde van de verplichte havens staat per route vast. De keuze hangt af van wind en weer, de vooruitzichten, maar meer nog van de inzichten van de schipper.

Route M(edemblik)
Heen:  Workum, Medemblik, Houtrib, Durgerdam
Terug: Durgerdam, Houtribsluis of Naviduct, Lemmer, Workum

Route L(emmer)
Heen:  Workum, Lemmer, Naviduct, Durgerdam
Terug: Amsterdam, Naviduct, Medemblik, Workum

Route H(outribsluizen)
Heen:  Workum, Houtribsluis, Durgerdam
Terug: Durgerdam, Naviduct, Lemmer, Medemblik, Workum

Route E(nkhuizen)
Heen:  Workum, Naviduct, Durgerdam
Terug: Durgerdam, Houtribsluis, Medemblik, Lemmer, Workum

Naast deze havens zijn er ook facultatieve havens: Urk, Blocq van Kuffeler, Volendam en Hoorn. Het is niet verplicht om deze havens aan te doen. Of en op welk moment in de route de facultatieve havens worden aangedaan, bepaalt de schipper en zal afhangen van weer, wind en de nog resterende tijd.

Track & Trace

Tijdens de wedstrijd hebben alle schepen een GPS aan boord zodat iedereen de wedstrijd online kan volgen!

Of kijk de wedstrijd van vorig jaar terug!

Aanleggen in een haven

Als een schip de haven is ingevaren, wordt er aangelegd. Vervolgens wordt er in elke haven (met uitzondering van Durgerdam, Enkhuizen en Lelystad) post bezorgd op een vooraf bekend adres. Als de postbezorger weer aan boord is, belt één van de opvarenden met de telefoon van het schip  de wedstrijdleiding en meldt in welke haven men is. Intussen wordt het schip zonder motor gedraaid en weer klaar gemaakt om zo snel mogelijk de haven uit te zeilen, bomen of jagen. Alleen in uiterste nood wordt de motor gebruikt (met uitzondering van de sluizen, waar motoren verplicht is).

Wie wint?

Het schip dat met nul motorminuten de meeste havens heeft aangedaan in de snelste tijd, wint. Een schip dat wel heeft gemotord, eindigt onder alle schepen die reglementair zijn gefinisht en niet hebben gemotord.

 

 

Meer weten over de Beurt? In dit bericht hebben we alles nog eens voor je samengevat!

Benieuwd wie er vorig jaar heeft gewonnen? Bekijk hier de uitslag van 2015!